Friday, September 23, 2011

Abaikan namun Jangan putus asa.

(Bahasa Malaysia)

Aku leka bermain mainan otak ku.
Ku bercakap sendiri dalam otak ku.
Panjang lebar yang ku fikirkan.

Disuruh ku menjadi insan yang berguna,
disuruh ku berdiri sendiri,
disuruh ku mencari nafkah sendiri.

Aku akur,
melangkah seribu langkah,
mencari sini dan sana,
namun nasib tidak membela diri ku.

Ku pulang dengan tangan kosong,
ku pulang dengan berita yang menderitakan,

dikata ku tak berguna,
dikata ku tak berakal,
dikata lagi aku ini bodoh.

Sungguh hina aku didepan kamu,
sungguh tak berguna aku kepada kamu.

Aku sekali lagi akur dengan nasib ku,
namun ku ABAIKAN perasaan benci,
perasaan tak puas hati.

Aku pergi sekali lagi,
pergi tanpa suruhan kamu,
pergi sejauh jauhnya,
jauh dari duri ini.

Ku mencari lagi sini dan sana,
kali ini nasib membelahi diriku ini,
Ku Berjaya!
Akhirnya Ku berjaya.

Kamu yang mencaci,
kamu yang menghina,
kamu yang memandang rendah kepada diri ku ini,

Siapakah juara pada masa ini? 

Gagal sekali tidak bermaksud gagal selama-lamanya.
Manusia yang dipandang rendah, tidak mustahil tidak akan berjaya di masa depan.



Khas buat mereka yang kecundang dalam hidup.

Dipetik dan tidak diubahsuia daripada otak Michell Mansuet.

No comments:

Post a Comment